Statistisch gezien bevat 12-15% van alle zeecontainers die Nederland binnenkomen een te hoge concentraties schadelijk / toxische gassen en/of dampen. De oorsprong van deze aanwezige gassen is tweeledig:
- Productiegassen (+/- 65%) Veelal oplosmiddel die vrijkomen uit de producten.
- Ongedierte bestrijdingsmiddel (+/- 35%) Wordt voor verzending in poeder, tablet of gasvorm in de container gestopt ter bestrijding van eventueel aanwezig ongedierte.
Aan het zondermeer openen en betreden van zeecontainers zitten reële gezondheidsrisico’s. Een Arbo-Technische gasmeting op uw locatie beperkt dit risico en stelt u en uw collega’s in staat een container veilig en gezond te lossen. PX Safety verzorgt een gasanalyse zeecontainers op locatie.
Arbo-Technische gas analyse zeecontainer
Op basis van Arbobesluit artikel 3.5g – Gevaar voor verstikking, bedwelming, vergiftiging, brand of explosie, dient iedere ontvanger van een import zeecontainer, vooraf vast te stellen wat de risico’s zijn van het betreden van een besloten ruimte/zeecontainer. Voorkom problemen en claims en laat uw importstromen meten door een gecertificeerde gasmeetkundige.
Douane / Fyco meting
Douane Nederland geeft het juiste voorbeeld en vereist dat bij iedere Fysieke Controle een gasmeting uitgevoerd wordt op de locatie waar de container gelost wordt. Douane Nederland hanteert daarbij een strikte geldigheid van maximaal 2 uur van een gasmeetrapport.
“De beste en veiligste locatie voor een gasmeting is rechtstreeks in de container, op de loslocatie, net voordat de container gelost gaat worden!”
Diverse bedrijven in de branche hebben deze 2-uurs geldigheid op commerciële gronden opgerekt. Neem geen onnodig risico; wetenschappelijk onderzoek toont aan dat luchtsamenstelling veranderd onder invloed van veranderende temperatuur en luchtvochtigheid. De Douane en NVWA hanteren deze 2-uurs limiet niet voor niets……